Zondagskerken ‘We werken aan de toekomst’: Samenkomst van 21 april… een verslagje

Zondagskerken zijn de toekomst. Daar kunnen we als gelovige gemeenschap niet meer onderuit. En wanneer die toekomst begint is NU. Dat wil zeggen dat we het met het team van de pastorale eenheid maar al te belangrijk vinden om de bouwstenen voor de toekomst in elkaar te zetten.

Maar welke bouwstenen? En waaraan moeten we eerst werken?

Op deze informatieve gespreksavond probeerden we met iedereen die zich geroepen voelt om mee te denken een eerste keuze te maken. En er waren veel mensen die zich aangesproken voelen. Een flinke groep kwam samen om eigen ideeën in te brengen en naar elkaar te luisteren.

We gingen na het samen zingen, het startgebed en een boeiende inleiding door pastoor Tom aan de slag in kleine groepjes rond een 7-tal thema’s. Het werden boeiende gesprekken met heel veel waardevolle ideeën. De 20 minuten die per gesprek voorzien waren, werden volop benut en eerlijk… Ze waren ook wat kort, maar pastoor Tom trok tijdig aan de bel zodat mensen ook bij andere thema’s hun ideeën kwijt konden.

Er werd een ruim uur uitgewisseld en uit dat alles werden per thema 3 krachtlijnen onthouden.
Daaruit moest men een keuze maken. Wat heeft voor jou in een zondagskerk van nu de prioriteit. Waar gaan we het eerst mee aan de slag? Mensen wandelden rond en er werd druk en boeiend met elkaar gepraat en ook heel goed geluisterd. Ieder duidde zijn zijn prioriteiten aan en ook bij het sober glas water en een snoepje werd nog boeiend verder gesproken.

Na alle tellen werden er 3 hoekstenen gekozen waar we eerst verder op gaan bouwen:

• We willen kinderen en jongeren actief betrekken bij de viering (lector, misdienaar, instrumenten, …)
  • We willen graag een evenwichtige liedkeuze zowel ingetogen als uitbundig.
  • We willen dat er ruimte en plaats is voor gebed en momenten van samen bidden op open gebedsplaatsen.

Daarnaast staan er nog heel wat andere punten op onze lijst, maar met deze gaan we alvast vanuit het team, maar ook vanuit de ganse gemeenschap aan de slag om van onze zondagskerken , kerken van de levende gemeenschap te maken die we allemaal willen zijn.

Dirk Van de Poel