Gemeenschapshuis Bethel

Voorlopig staat dit project on hold. De vroegere pastorie tegenover de basiliek is omgebouwd tot een opvanghuis voor vluchtelingen uit Oekraïne. Wie interesse heeft in het gemeenschapshuis kan nog steeds een kandidatuur aan de pastoor bezorgen.

Waar is het?

De vroegere pastorij tegenover de basiliek in de Hovestraat in Edegem zoekt een nieuwe invulling. Dit statige herenhuis met ruime kamers biedt plaats aan vijf mensen die elk zullen beschikken over een privéruimte. Daarnaast is er voldoende plaats voor gemeenschappelijke ruimtes. De prachtige parktuin, maakt van dit huis een echte toplocatie. Het huis is bovendien heel goed gelegen en heeft via het openbaar vervoer een vlotte verbinding met de hele regio tussen Antwerpen en Brussel.

Wie zoeken we?

We zijn op zoek naar jonge mensen die hun school of studies beëindigd hebben, een job hebben en graag met anderen willen samenleven in een christelijk gemeenschapshuis. Dat betekent dat er naast de privétijd ook op afgesproken momenten samen wordt gegeten, dat er gebedsmomenten zijn tijdens de week en dat inhoudelijk wordt gewerkt rond thema’s die passen bij het gemeenschapshuis en onze kerk in de huidige samenleving. Vanuit de inspiratie en de kracht van de gemeenschap neemt de groep een realistisch engagement op in de pastorale eenheid. Op die manier kan dit huis een echte oefenplek worden in het samenleven als christenen en biedt het ruimte aan onze plaatselijke kerkgemeenschap én de bewoners om de weg te ontdekken die God ons aanbiedt.

De procedure

Er is nog wel wat praktisch werk aan de winkel. Die werken starten in het najaar en zullen tot in het voorjaar duren. Intussen loopt de campagne om voor november van dit jaar minimum 4 en maximum 5 kandidaten te vinden voor dit gemeenschapshuis. Wie zich aangesproken voelt, kan contact opnemen met pastoor Tom en zich kort voorstellen. Nadien is er een gesprek om af te stemmen hoe dit project concreet vorm kan krijgen. Het spreekt vanzelf dat dit samen met de kandidaat-bewoners moet gebeuren. In principe is het de bedoeling dat bewoners zich telkens voor één jaar engageren waarna we samen bekijken wie blijft, of er nieuwe plaatsen open komen én op welke manier we nieuwe kandidaten kunnen aantrekken.

Supporters gezocht Nu is het zaak om snel dit bericht te verspreiden en mogelijke kandidaten aan te spreken. Ik nodig u ook allen uit om te bidden voor dit project.