Website en nieuwsbrief in cijfers

Het weekend van 20-21 mei was in onze kerk het weekend van de communicatiemedia. We konden vernemen dat kanalen zoals Kerknet.be en Kerk&Leven vele bezoekers en volgers kennen. Dat is goed nieuws want zo geraakt de Blijde Boodschap bij vele mensen.

Toen kwam de vraag: hoe zit dat eigenlijk bij ons? Hoeveel mensen bereiken we met onze pastorale eenheid?

Onze website www.mijnparochie.be in de kijker

We zijn gestart met metingen op 8/2/2021 en bereikten toen gemiddeld een 45 bezoekers per dag. Op zondag waren dat er ongeveer 100 (online viering werd aangeboden). Nu bereiken we gemiddeld 100 bezoekers per dag. met 2 pieken per week: Zaterdag/zondag voor de onlineviering (ongeveer 150 bezoekers) en dinsdag nadat maandag avond/nacht de nieuwsflash/brief toekomt rond de 170 tot 200 en meer bezoekers. Dat betekent zo’n 850 surfers per week dat zijn er bijna evenveel als het aantal abonnementen op Kerk&Leven.

Piekmoment voor de website zijn de periode rond Kerstmis en Pasen:

• Kerstavond piekt met 330 bezoekers Kerstdag 239 bezoekers (online vieringen)
  • In de Goede week leg het gemiddelde boven de 150 bezoekers.
  • Met Pasen piekten we naar 285 bezoekers

Nieuwsbrief en nieuwsflash

Sinds de eerste nieuwsflash op 29 april 2021 bouwen we aan een wekelijkse communicatie met alle geïnteresseerden. We startten met een ruime 100 e-mailadressen van mensen die op de hoogte wilden gehouden worden per mail vanuit de corona-isolatie. Ondertussen groet het aantal abonnees. De nieuwsbrief (maandelijks behalve augustus) heeft momenteel 486 abonnees en de nieuwsflash (wekelijks) 308 abonnees. In de 2 jaar zijn er slechts 10 mensen geweest die afmelden voor onze nieuwsbrief.

Het is heel gemakkelijk jezelf op te geven via website of via iemand van het team. Het enige dat we echt nodig hebben is je e-mailadres, maar graag ook je naam. En dan ben je snel helemaal mee.

Andere kanalen

Naast de website en de nieuwsbrief zijn we ook actief in wat we de sociale media noemen. Het YouTubekanaal heeft 126 abonnees  (en het kanaal van de St.-Benedictuskerk nog eens 36). De volgers op Facebook zijn op dit moment met 152 en op Instagram zijn ze met 67. Die getallen zijn nog niet echt om te duizelen, maar alles kan groeien.

De filmpjes met het woordje van Pastoor Tom worden wekelijks meer dan 50 keer bekeken. Zo vormen de kijkers als het ware een extra parochie.

Dank u wel aan alle medewerkers.

Onze eerste dank gaat natuurlijk naar Dirk die heel dit veld in goede banen leidt, maar ook naar al wie teksten en vooral foto’s en filmpjes doorstuurt. Nieuwe mensen die er aan denken aan te sluiten bij onze kerkgemeenschap kijken vaak eerst naar de website en de sociale media om te kijken of er echt iets leeft. Als ze daar veel beweging zien, dan komen ze ook ‘in het echt’ eens kijken.