Vormselwerking Mortsel opgestart!

De vormselwerking van Mortsel kwam een eerste keer samen met de vormelingen op zondag 2 oktober voor een catechese rond de figuur van Jezus.
Maar onze echte startdag was op zondag 16 oktober wanneer we met de vormelingen deelnamen aan de Hop On Hop Off, georganiseerd door de pastorale eenheid.

Elke catechist ging met zijn/haar groepje vormelingen op stap. We vertrokken aan de kerk van Heilige Bernadette.

Uit het ruime aanbod activiteiten kozen we er een aantal. Alles doen was gelet op het tijdsbestek niet mogelijk. We moesten dus kiezen waarbij we rekening hielden met de wandelafstand tussen de locaties maar ook met de inhoud van de activiteiten. We luisterden erg geboeid naar het verhaal van Jonas, dat prachtig verteld werd door Myriam. In het Mariapark zetten we onze hersenen aan het werk door de vragen van de zoektocht zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Daarna een moment van rust en ingetogenheid door het branden van een kaarsje aan de OLV-grot. Bij de activiteit van de jongerenpastoraal liet Jonathan ons nadenken over wat moeilijker religieuze vragen nadat de vraag eerst gekozen werd aan de hand van een spelletje petanque. Het uitzoeken van verkleedkleren om ons om te toveren tot de Heilige Familie werd door de vormelingen erg gesmaakt. Het leverde ook mooie foto’s op.

Aangezien onze vormelingen allemaal 3 keer de mis zullen dienen tijdens het werkjaar, was het heel fijn om in de Heilig Kruis kerk daarover wat meer informatie te krijgen. En om al eens te mogen oefenen om op de gong te slaan! Enkele groepjes slaagden erin om de kerktoren te beklimmen en om de klokken te bekijken. Om de drukte van de namiddag af te sluiten was de stiltewandeling in het park Oude God perfect. Terug in de kerk van Heilige Bernadette zetten we onze talenknobbel nog aan het werk om gebeden in een andere taal aan te leren en om een puzzel van welzijnszorg op te lossen.

Naast de activiteiten was het ook heel fijn om op onze weg anderen tegen te komen, soms ook ouders/gezinnen van onze vormelingen. Weten dat we allemaal rond hetzelfde onderweg zijn, schept een gevoel van verbondenheid.

Kortom, een geslaagde startdag ! Volgend jaar doen we zeker terug mee.

De volgende catechese staat gepland op zaterdag 19 en zondag 20 november. Dan komen we opnieuw samen in Johannes XXIII.

2 Comments so far

Nathalie LutsPosted on1:06 am - nov 13, 2022

Hallo ,

Ik heb mijn zoontje ingeschreven op zijn vormsel te doen . Jammer genoeg heb ik nog geen datums , uren en adres voor de vormgevingslessen doorgekregen. Kan u mij hierover meer info bezorgen aub ?

Alvast bedankt groetjes Nathalie

Dirk Van de PoelPosted on4:22 pm - nov 13, 2022

Beste,

We gave het bericht door aan de verantwoordelijken van de vormselwerking. Die nemen snel contact met U op.

Vriendelijke groet namens het team van de pastorale eenheid.
    Dirk Van de Poel