Vlaamse schenkt paus acht meter lange kopie van schip van Petrus

Overgenomen van Kerknet …

Philippe Keulemans

Paus Franciscus kreeg van Mirella Aponte, telg uit een redersfamilie, een reproductie van een boot van 2.000 jaar geleden.

Paus Franciscus heeft vorige week een uitzonderlijk cadeau gekregen: een houten boot van acht meter lang. Schenkers zijn Mirella Aponte (33), die opgroeide in Brasschaat, en haar vader Maurizio, telgen uit een redersfamilie.

De boot is een exacte replica van de ‘Boot van Petrus’, die in 1986 werd teruggevonden aan de noordwestkant van het meer van Tiberias. Hij wordt tegenwoordig tentoongesteld in het Israëlische Yigal Allon-museum in Ginosar. Volgens Mirella, die in Londen woont, werd het schip perfect nagebouwd met de materialen zoals die toen werden gebruikt. De reconstructie gebeurde op basis van archeologisch onderzoek.

De Boot van Petrus voer 2000 jaar geleden op het meer van Tiberias, in de periode dat de apostelen Petrus en Andreas vissers waren en door Jezus werden geroepen toen zij hun visnetten aan het uitwerpen waren.

‘Omdat er geen rivier, meer of zee aan het Vaticaan ligt, stond het schip opgesteld op een pleintje nabij de privévertrekken van de paus’, vertelt Mirella aan Het Nieuwsblad. ‘Daar stonden we te wachten, netjes op een rij, tot hij kwam. Het was een ontmoeting om nooit te vergeten.

De paus was zichtbaar aangedaan van het cadeau.

Het schip heeft een romp van 8,8 meter op 2,5 meter, een mast van 8 meter hoog, twee kleine voor- en achterdekken, een vierkant zeil en het kan tot vijftien mensen vervoeren. Het schip werd in opdracht van de familie Aponte gebouwd door ambachtslui van Aprea, een familie van scheepsbouwers van het schiereiland Sorrento. Die ambachtslui van de Zuid-Italiaanse scheepswerf hebben de boot volledig met de hand gemaakt volgens eeuwenoude technieken.

Volgens Maurizio Aponte ging er een lange voorbereiding aan vooraf en heeft de bouw van het schip twee jaar geduurd. Hij sprak zijn dank uit aan iedereen die enthousiast heeft bijgedragen aan het onderzoek, de historische studies en de levering van materialen, alsook aan de scheepsbouwers die vele maanden aan de bouw van de boot hebben gewerkt.

Mirella en vader Maurizio stammen uit de redersfamilie Aponte, eigenaar van ’s werelds grootste containerrederij MSC. Volgens Zwitserse media zou de familie een fortuin hebben vergaard van zo’n 100 miljard dollar.

Paolo Giordani, de voorzitter van een instituut dat meewerkte aan het ontwerp, verwees naar de bijzondere aandacht van de paus voor de zwakken en de armen, voor de migranten en de vluchtelingen. Met dit eerbetoon aan de paus voor de tiende verjaardag van zijn ambt willen wij ook symbolisch duidelijk maken dat geen enkel schip in de geschiedenis zoveel heeft gevaren als de nederige boot van Petrus de visser, van het meer van Tiberias tot Rome en van Rome tot alle uithoeken van de wereld. Daarom is deze boot van Petrus niet enkel een object van buitengewone waarde, maar ook een boodschap waarvan wij hopen dat ze de harten zal raken en iedereen zal aansporen om de cultuur van onverschilligheid en uitsluiting te verwerpen.

Bij de ontvangst werd het schip gezegend door paus Franciscus. Voorlopig heeft het een plaats gekregen in de Paulus VI-zaal.

Bron: Giornale Diplomatico/Il Mattino/Het Nieuwsblad

Wil jij ook de Kerknet nieuwsbrief ontvangen. Klik HIER!