Starten met ECOKERK

September is voor velen het startsein om allerlei tradities op te nemen. Dat doen we ook in onze pastorale eenheid. Op zondag 5 september hebben we de eerste kruispuntviering van het nieuwe werkjaar. Bijna even traditioneel sluiten we die zondag aan bij het thema van scheppingszondag.

Bijna achteloos zouden we zeggen: ha ja natuurlijk. Inderdaad de eerste zondag van september is de start van de kruispuntvieringen en inderdaad we hebben al enkele jaren gehoord over de zorg voor de schepping. De realiteit van de laatste jaren en zeker ook de afgelopen zomer heeft ons echter doen inzien dat het thema van scheppingszondag geen traditioneel thema is of toch niet zou mogen zijn. Het is helaas voor heel wat mensen bittere ernst.

Sterker dan anders sluiten we dit jaar daarom aan bij het project ecokerk. Zoals u ook in de Krant van Vuur kan lezen zet de kerk in op 7 domeinen in verband met ecologie. De kruispuntviering van september is dus niet zomaar de start van een liturgische reeks, maar ook van een prioriteit waar we met zijn allen toe geroepen zijn: de zorg voor de schepping. Die zorg kunnen we samen dragen in onze manier van wonen, eten, reizen… en dus ook in het beheer van kerken en andere parochiale gebouwen.

Onze paus stuurde op 9 september een videoboodschap rond over een duurzame levensstijl. Klik hier voor deze boodschap!