Sint-Antonius: het feest komt er aan

De zondag na 17 januari is het traditioneel feest van Sint-Antonius. Dit jaar zal het feest doorgaan op zondag 22 januari. U kan er bij zijn. De viering in de kerk begint om 9u en aansluitend na de viering start de processie die door Edegem trekt en via de basiliek terugkeert naar de kerk van Sint-Antonius.

In de processie wordt het beeld van de H. Antonius gedragen door de leden van de Sint-Sebastiaansgilde. Het muziekkorps van KSA Cantincrode en de accordeonclub de Nachtegaal zullen ons muzikaal begeleiden. Het jeugdhuis ’t Varken viert met ons mee en dit jaar is voor het eerst ook het Genootschap Cantecroy uit Mortsel van de partij.

Zoals vorige jaren zamelen we weer toiletartikelen en niet bederfbare voeding in ten voordele van Gastvrij Edegem. Goederen kunnen gebracht worden aan de kerk tussen 9 en 12 uur en ook onderweg lopen de vormelingen mee met bolderkarren en kruiwagens om goederen in te zamelen.

De viering en processie van St. Antonius is een oude traditie. Die we graag mee in ere houden.

In het driemaandelijks tijdschrift   “De Drie Rozen”  van de Heemkundige Kring van ’s Gravenwezel 56° jaargang  4de trimester 2022 stond volgende interessante bijdrage:

2 Comments so far

Gert Van DommelenPosted on12:23 am - jan 10, 2023

Mag er ook in het artikel staan dat het Basilicakoor de viering opluistert? We doen dit al tientallen jaren met de typische gregoriaanse zangen van de st Antoniusviering. Eindigen doen we uiteraard met het sint Antoniuslied.

Dirk Van de PoelPosted on8:34 pm - jan 10, 2023

Beste Gert,

Het is de bedoeling de volgende weken steeds vanuit een andere hoek de St.-Antoniusviering te belichten. De deelname van het Basilicakoor zal daarin zeker zijn plaats krijgen. we zijn jullie niet vergeten hoor, maar extra info is altijd welkom. Graag naar redactie@mijnparochie.be. daar verzamelen we graag alle info voor kerk en Leven en deze onze website.

vriendelijke groet
    namens het team van de pastorale eenheid.
    Dirk Van de Poel