PAROCHIE HEILIG KRUIS: Herdenking van 5 april 1943

Zondag 3 april. Zoals elk jaar bracht een donkere bladzijde in de geschiedenis van onze stad ons weer samen in deze kerk, die op 5 april 1943 ook haar deel heeft gekregen van het bombardement op Mortsel. Stille getuigen daarvan zijn de foto boven het portaal en de foto’s op andere getroffen plaatsen, die ons een aangrijpend beeld geven.

Ook in de kerk was er een grote foto met een duidelijk beeld van een vredesduif vermengd met de ruïnes van het bombardement. Het gaf tevens ook een beeld van wat zich nu in Oekraïne afspeelt.

Wij herdachten in deze viering alle slachtoffers van oorlogen zowel van Mortsel als wereldwijd. Maar we schaarden ons ook rond “de droom van vrede”, want ons herdenken is maar oprecht als wij ons op die vrede richten. Maar, er is de dag van vandaag zoveel onvrede in een mensenhart en tussen mensen veraf en dichtbij.