Paaswake in de basiliek 16/4/2022

Het is donker in de kerk wanneer we binnenkomen.  Een beetje vreemd en beangstigend.

Iedereen wordt gevraagd terug naar buiten te gaan, naar de vuurpot, waar pastoor Tom vuur maakt, het zegent en  de paaskaars er mee aansteekt.  Want God sprak “Er zij licht”, er was licht en God zag dat het goed was.

Het vuur verspreidt zich door de kerk.  Hier zorgen de misdienaars en de gelovigen voor.  Want allen weten : God is Licht en dank zij Hem is de Heer waarlijk opgestaan tijdens de paasnacht.

De paaskaars wordt gewijd, de doopvont gevuld en gewijd, de paaskaars in het water gedoopt, en wij belijden ons geloof en hernieuwen onze doopbelofte.

Zoals elk jaar herdenken wij de Verrijzenis van de Heer, zoals elk jaar zijn wij blij dat dat wij opnieuw uitgenodigd worden om te “leven” zoals Jezus ons heeft voorgedaan en dit leven zo door te geven.