Oecumenische Viering voor de Eénheid van de Christenen op 6 juni om 19u in de St. Bavo-kerk, Boechout

“Doe goed, zoek recht” (Jesaja 1 vers 17)

De ‘Week van gebed voor Eénheid van Christenen’ wordt jaarlijks gevierd door miljoenen Christenen wereldwijd. Door samen te bidden ervaren we, dat we verbonden zijn met God en met elkaar. Tegelijk tonen we verantwoordelijkheid voor anderen, door de problemen van de samenleving te noemen en ze in onszelf een plaats te geven.

‘Leer goed te doen, zoek het recht’. De ‘Eénheid van Christenen’ zou een teken  moeten zijn van de éénheid van de hele schepping, maar verdeeldheid onder Christenen verzwakt dit teken.

‘Goed leren doen’, betekent dat we ervoor open staan om eerlijk naar onszelf te kijken. Samen bidden voor ‘Eénheid van Christenen’ doet ons nadenken over wat ons bindt.

Het ondersteunt onze inzet om onderdrukking en verdeeldheid tussen mensen aan te pakken. Wij willen onderdrukking doorbreken en pleiten voor gerechtigheid. We willen samen nadenken, over wie er niet gehoord worden in onze samenleving en gemeenschappen.

Samen met onze Protestantse Gemeente en onze Parochies, vieren we dit verlangen naar éénheid op dinsdag 6 juni om 19u in de St. Bavo-kerk. Na afloop is er ontmoeting met een drankje.

Ieder van u is van harte welkom!

In de Pinkstertijd vieren we het ontstaan van de Kerk en dat we door de kracht van de Heilige Geest, sàmen het Lichaam van Christus vormen. Met deze Oecumenische Gebedsviering laten we als lokale geloofsgemeenschappen zien, dat wij deze éénheid sàmen willen vieren. Ieder jaar bevat de gebedsviering symbolen die uitdrukking geven aan onze verbondenheid. Dit jaar zijn dat ‘water’ en ‘stenen’. ‘Water’ verwijst naar onze doop en ‘stenen’ stellen onze persoonlijke en familiale geschiedenis voor.

Vanuit onze geloofsgemeenschappen en de ‘oecumenische werkgroep’,
dominee Marieke den Hartog, diaken Jan Keersmaekers, pastoor Tom Schellekens