Pastoor Tom in het Heilig land 2: Nazareth, waar het groeien kan.

Op reis gaan naar het Heilig Land vraagt aandacht voor evenwichten. Welke naam gebruik je voor dit land? Meestal spreken pelgrims van het Heilig Land om geen politieke keuze te maken voor of tegen Israël en Palestina. Toch gebruiken we beide namen ook, maar is het altijd belangrijk te verduidelijken over welke periode in de geschiedenis we dan spreken, want de namen hebben al verschillende betekenissen gehad.

Een tweede knoop is de vraag naar de start van de reis. Waar begint een reis in het Heilig Land? In de woestijn omwille van de aartsvaders? In Bethlehem bij de geboortekerk van Jezus? In Jeruzalem de stad die het absolute centrum is? Of misschien toch in Nazareth, waar Jezus is opgegroeid?

We kozen deze reis voor Nazareth en kwamen terecht in het guesthouse Abuna Faraj van Chemin Neuf. Deze locatie was strategisch gekozen omdat we vandaar zowel Nazareth zelf als het gebied rond het meer van Tiberias konden bezoeken.

Nazareth is voor een belangrijk deel een christelijke stad. Dat is niet meer zo vanzelfsprekend nu vele christelijke Arabieren zijn uitgeweken naar Westerse landen. In het centrum is de kerk van de aankondiging van de engel Gabriël aan Maria een topper. In vele talen en stijlen wordt deze gebeurtenis uitgedrukt en gevierd. Dankzij het jawoord van Maria kon van hieruit Gods Zoon en Woord de wereld binnentreden.

Het gastencentrum zelf ligt op het domein van de school Sint-Jozef die Emile Shouffani een heel nieuwe wending heeft gegeven. In oorsprong was deze school een seminarie nog gesticht door de Belgische en Franse kerk. Later was de school in verval geraakt. Emile Shouffani priester in de Melkitische kerk trok zich het lot aan van christelijke en islamitische jongeren en bouwde de school uit tot een toonaangevend college.

Leerlingen die afstuderen doen het zeer goed in het hoger onderwijs, maar hebben ook een stevig fundament meegekregen van solidair en liefdevol samenleven. De oproep van Jezus in de bergrede om het bijna onmogelijke toch waar te maken heeft hier concrete gestalte gekregen. Shouffani kreeg er in 2003 de prijs voor vredeseducatie voor van de Verenigde Naties.