Na een jaar thuis blijven weer een Sint Antoniusviering en ommegang op zondag 23 januari 2022 in Edegem. Na een jaar thuis blijven weer een Sint Antoniusviering en ommegang op zondag 23 januari 2022 in Edegem

Zondag 23januari 2022 is het weer hoogdag in Edegem. Naar jaarlijkse traditie vieren we dan  de H Antonius Abt, of beter gekent als Sint Antonius met zijn varken.  Om 09:30u is er een eucharistieviering voorgegaan door E H pastoor Tom Schellekens in de Sint Antoniuskerk, daarna trekt de processie door het centrum van Edegem.

De ommegang  gaat dit jaar vanaf de Antoniuskerk aan de Drie Eikenstraat, Strijderssstraat, Hovestraat tot aan de Basiliek dan naar de Dokter Bernaertsstraat, Vrijwilligersstraat, Doeldvelstraat, Strijdersstraat en terug aan de kerk. In de ommegang dragen de gildebroeders van  de Sint Sebastiaansgilde het beeld van de H Antonius en vormelingen en communicanten zamelen onderweg gaven in. Ook leden van het jeugdhuis  het varken van Sint Antonius lopen mee.

Er zal zoals vorig jaar geen verkoop zijn van offergaven maar we vragen aan jullie om toiletartikelen of niet bederfbare voeding te schenken, deze gaven worden dan aan Gastvrij Edegem over gemaakt.

We aanvaarden de gaven in en aan de kerk vanaf 9 uur tot 12 uur en ook langs de omloop van de processie. Het schenken van gaven gaat al eeuwen terug en hiermee steunen we directe noden die nog steeds bestaan in de 21° eeuw. Het was de orde van de Antoniten die varkens hielden en gemerkt waren met een Taukruis en dan werden geslacht en het vlees verdeeld aan de minderbedeelden. Vandaar de afbeelding van het varken bij Sint Antonius.

Deze traditie bestaat al jaren in Edegem en de processie is nog de enige in de zuidrand van Antwerpen. We zijn volop bezig om de Antoniusviering te laten erkennen als immaterieel erfgoed.

De pastorale eenheid Maria Magdalena, het Basilicakoor, de sint Sebastiaansgilde, het jeugdhuis ’t varken en erfgoed Edegem en met de steun van de streekvereniging Zuidrand hopen we jullie talrijk te verwelkomen zowel in en aan de kerk alsook langs de Edegemse straten.

Info cultuur@edegem.be of op de lokale website: klik HIER!