Liturgisch congres 2022: Perspectieven voor huisliturgie

14-11-2022 tot 15-11-2022
Duinse Polders
Ruzettelaan 195, 8370 Blankenberge

Hoe vindt de liturgie aansluiting bij het dagelijkse leven en bij de wereld waarin we leven? Hoe kunnen we het priesterschap waarin we delen door ons doopsel ook beleven buiten (en vanuit) de gebruikelijke liturgische bijeenkomsten: thuis, onderweg, alleen of met anderen samen?
Precies de band tussen de zondagsliturgie en andere vormen van liturgie maakt een doorleefd geloof mogelijk. Dat is wat we willen uitdiepen op het 67ste Liturgisch congres:

• We verkennen ‘huisliturgie’ in de joodse traditie en kijken naar de betekenis van ‘huiskerk’ en ‘huisliturgie’ in de christelijke traditie.
  • We denken na over hoe huisliturgie en kerkliturgie intrinsiek met elkaar verbonden zijn en luisteren naar wat de mystieke traditie daarover te zeggen heeft.
  • We buigen ons over de diepe Bijbelse betekenis van het ‘zegenen’ en van het ‘heiligen van de tijd’. Daarbij komt ook het getijdengebed aan bod, waartoe we allen uitgenodigd zijn.
  • We ontdekken doorheen getuigenis en uitwisseling de mogelijkheden van het thuis bidden met de Schrift, van Godly Play in het gezin en van andere concrete praktijken.

Verder zijn er momenten van gebed en van samenzang, kansen om mensen uit andere bisdommen te ontmoeten, gelegenheid om de boekenstand te bezoeken en een dansvoorstelling bij te wonen. En misschien – waarom niet – kunnen we ons wagen aan een wandeling op het strand.

Deelnemen kan voor de volle twee dagen, ofwel enkel op maandag of enkel op dinsdag.

Inschrijven (tot 7 november) gebeurt via de volgende link: https://forms.gle/gKvYNapEo3vMahNs9.

Het Liturgisch congres is een tweedaagse vorming voor voorgangers, vrijgestelden en vrijwilligers die pastoraal actief zijn en/of aan vormingswerk doen. Het staat ook open voor allen die hun liefde voor de liturgie willen verdiepen.

De organisatie is in handen van de werkgroep ‘Liturgisch congres’ van de Interdiocesane Commissie voor Liturgie (ICL) i.s.m. CCV – partner in christelijk vormingswerk.

Meer info vind je HIER!