Huwelijk

Proficiat aan de verloofden die kerkelijk willen huwen. Als u in Mortsel of Edegem wil huwen of in Mortsel of Edegem woont en elders wil huwen neem dan contact op met de pastoor Tom Schellekens via pastoor.tomschellekens@gmail.com of via GSM 0494 478 499.

Beste verloofden
We overlopen de verschillende stappen in dit proces (voor de avonden graag vooraf inschrijven bij de pastoor):

1. Administratieve start: maak een korte afspraak (ong. 30 min.) met de pastoor. We vullen document VII in, doopbewijzen worden opgevraagd… Vraag al eens na waar en wanneer je bent gedoopt en wat het adres was van je ouders op het moment van het doopsel. Intussen spreken we ook datum en kerk af voor het huwelijk en wordt de reservatie vastgelegd. We spreken af in het centrale secretariaat Johannes XXIII in de Heilig Kruisstraat 18 te Mortsel.

2. In een tweede fase volgt een avond rond de symboliek en de structuur van een kerkelijk huwelijk. De volgende avonden zijn din 16 april of din 19 nov 2024 telkens van 20u tot 22.15u Johannes XXIII Mortsel.

3. Daarna kunnen de koppels kiezen uit één van de volgende drie mogelijkheden:

• Een weekend met Encounter: we moedigen jullie erg aan voor wie het ziet zitten een weekend te volgen van ‘Encounter’.
    Zo’n weekend gegeven door drie koppels en is zeker de moeite waard, maar vraagt natuurlijk een engagement van een heel weekend. Voor meer info zie https://www.encountervlaanderen.be/.
  • Een verloofdenzondag: ingericht door twee koppels uit onze eigen parochies. Tijdens zo’n dag gaan koppels met elkaar in gesprek. Het wordt een boeiende ervaring met begeleiders die al jaren ervaring hebben. Ook voor dit initiatief vragen we gemotiveerde koppels die echt in gesprek willen gaan.
    Info en inschrijvingen areski@telenet.be. Na inschrijving krijgen jullie hierover meer praktische informatie. (Graag inschrijven ten laatste 2 weken voordien, graag meteen ook volgende gegevens doorgeven: Namen, adres, tel, Kerk, trouwdatum!)
  • We vragen minimaal aan iedereen (behalve zij die kozen voor a of b, zij zijn natuurlijk ook welkom) om een avond te volgen din 7 mei 2024 of din 8 jan 2025. Deze avond gaat door in parochiehuis Johannes XXIII in de Heilig Kruisstraat 18 te Mortsel telkens van 20u tot 22u15.

Laat aub snel weten welke keuze jullie hebben gemaakt.

4. Dan volgt de uitwerking van de huwelijksviering samen met de voorganger van de viering. In het gesprek maken we ook kennis zodat iedereen zich op zijn gemak voelt in de viering. Reken op twee afspraken van ongeveer 1,5u.

5. Op de vierde zondag van februari vindt dan een reünie plaats met de koppels die het afgelopen werkjaar gehuwd zijn in de viering van IederEEN vurig verbonden in de kerk van Sint-Benedictus in feb 2024. Breng je huwelijkskaars en een trouwfoto mee naar de viering aub.

6. De vergoeding voor een kerkelijk huwelijk is voor heel Vlaanderen vanaf 1 jan 2023 gelegd op 300 euro. Dat is een bescheiden bijdrage voor alle onderstaande posten. Is de prijs voor u een hindernis om te kunnen huwen, spreek er dan gerust over met de pastoor. Tijdens de huwelijksviering houden we een omhaling voor de gezinnen die we met onze pastorale eenheid ondersteunen, op deze feestelijke dag willen we hen niet uit het oog verliezen.

Bestemming kerkelijke vergoeding:

-Voorganger 30 euro
-Parochie: 45 euro (o.m. administratie, bijeenkomsten verloofdenwerking)
-Kerkfabriek: 65 euro (kerkgebouw, verwarming, verzekering, onderhoud…)
-Pastorale solidariteit: 40 euro
-Personeelsfonds: 40 euro