KRUISPUNTVIERING op SCHEPPINGSZONDAG in de H.-Kruiskerk

De eerste kruispuntviering in zondagskerk Heilig Kruis viel op Scheppingszondag. Kan het symbolischer?

Onze wereld staat immers hoe langer hoe duidelijker op een kruispunt. Als we de leefbaarheid van onze planeet voor de komende generaties willen garanderen is een ommekeer nodig: een nieuwe visie op onze omgang met de aarde en met alles wat er leeft, incluis onze medemensen. Dat heeft paus Franciscus ook voor de christenen duidelijk gemaakt in zijn geschrift “Laudato si”, waarvan de titel geïnspireerd is op het Zonnelied van zijn eigen patroonheilige Sint Franciscus.

Aangepaste liederen, bij uitstek lofliederen op de schepping, brachten ons in de juiste sfeer. De muziekgroep begeleidde ze weer wondermooi.

Voor de woorddienst hadden we 4 mensen uit ons eigen midden uitgenodigd om ons iets te komen vertellen uit hun eigen concrete leven. Geen theorieën, geen doemdenken, maar levensechte verhalen.

Kris vertelde smakelijk over zijn tuin waarin hi,j zij het niet perfect, toch zo goed als hij kan en met veel respect voor al wat er leeft “biologisch” tuiniert. En zijn kippen … die genieten er van een zorgeloze oude dag.

Veerle en haar man hebben de auto aan de kant gezet. Als er nog een motorische verplaatsing nodig is, dan maken ze die per deelauto. Voor de rest: leve de fiets! Zij zijn ook actief in de fietsersbond.

Brigitta en haar gezin hebben een hele weg afgelegd naar versobering en… naar een ander accent in hun keuken van vlees naar tientallen andere eetbare dingen. Ze getuigde dat het er niet minder lekker en voedzaam om is.

Ten slotte vertelde Paul ons iets over nieuwe manieren van wonen. Met zijn gezin verhuist hij binnenkort naar een project dat een (becheiden) vorm van co-housing hoog in het vaandel voert. Dichter bijeen wonen, een andere omgang met je buren en ruimte delen met elkaar: dat waren de ordewoorden.

Allicht hadden velen in de kerk aan deze verhalen het hunne kunnen toevoegen. Des te beter. Laten we, ook als christenen, elkaar blijven bemoedigen om kleine en stilaan ook grotere stappen te zetten op de weg van een andere levenswijze met meer respect voor de schepping en alles wat leeft.