Kerkraden zoeken versterking: Kleine helft vacant.

Vindt u het belangrijk dat het kerkgebouw in goede staat verkeert en de liturgie waardig gevierd kan worden? Dan is dit misschien iets voor u:

In het verkiezingsjaar 2023 worden er minimaal 2 mensen verkozen in alle kerkraden van Mortsel en Edegem, het is de herverkiezing van de kleine helft. De kerkraad vergadert normaal vier keer per jaar en leden gaan in principe voor een termijn van 6 jaar. De kerkraad zorgt voor het gebouw en heel wat praktische zaken die hiermee te maken hebben zoals verwarming, onderhoud, verzekeringen… Daarnaast zorgt hij als het ware voor de logistiek van de liturgie. Denk aan inrichting, kaarsen, wierook, hosties, gewaden… Door het opnemen van deze taken maakt de kerkraad de brug tussen de parochie en het stadsbestuur/gemeentebestuur.

Wie zoeken we?

We zoeken mensen die verbonden zijn met de plaatselijke parochiegemeenschap en die positief en actief mee willen werken. In het bijzonder zoeken we mensen met een fijn gevoel voor liturgie en eerbied voor God. Het is goed dat in een kerkraad mensen zitten met verschillende talenten. U zag in de opsomming dat de kerkfabriek heel wat taken heeft.

Wil u meer weten over de werking van de kerkfabriek? Spreek dan gerust de huidige leden of de pastoor aan of kijk HIER!

Wie komt in aanmerking?

Kandidaten moeten:

• 1° rooms-katholiek zijn;
  • 2° de volle leeftijd van 18 jaar hebben bereikt op het ogenblik van de verkiezing;
  • 3° in de bevolkingsregisters ingeschreven van de gemeente vermeld bij de parochie:
    • Sint Benedictus: Mortsel
    • Heilig Kruis: Mortsel of Edegem
    • Sint Jozef: Mortsel of Boechout
    • Sint Lodewijk: Mortsel
    • Heilige Bernadette: Mortsel of Edegem
    • OLV van Lourdes en Sint-Antonius: Edegem
    • Heilige Familie: Edegem of Antwerpen
    • Sint-Jozef Molenveld: Edegem

Wat moet je doen als je kandidaat bent?

Stuur vóór 5 februari (de poststempel telt als datum) een brief naar:
Kerkraad (Kies hier de kerkfabriek waarvoor u in aanmerking komt)
ter attentie van
ZEH Schellekens Tom
Heilig Kruisstraat 18
B-2640 Mortsel.

Bij de brief voegt u ook een afdruk met adresgegevens van de identiteitskaart.

Na 10 februari zullen de naam, voornaam en volledig adres van de kandidaten bekendgemaakt worden door uithanging in de parochiekerk van de parochie waarvoor de kandidaten zich hebben aangemeld.