IederEEN vurig verbonden 6de vier de zondag: Het belang van de vulling

De zesde bijeenkomst van de gemeenschap “IederEEN vurig verbonden” vond plaats op de voorlaatste dag van februari, onder een stralende zon.

De Mortselse straten lagen er verlaten bij. Waar was iedereen? Allemaal aan het zonnen in de parken? Aan zee? Holderdebolder op krokusvakantie vertrokken? Mogen ze er veel deugd aan gehad hebben!

Wij kwamen weer samen in school de Tandem en in de St. Benedictuskerk.

Na een opwarmer met koffie en samenzang, wat je best niet tegelijk doet, volgden we de rest van het programma in de kerk.

Terwijl pastoor Tom voorging in de zondagse eucharistie van de basiliek, gaf hij ons een onderricht over het thema van de dag “waar het hart vol van is…”.  En nee, onze pastoor beschikt nog niet over de gave van bilocatie. Hij had zijn onderrichting netjes op voorhand op film gezet en zo veranderde de Benedictuskerk voor ons even in een aula met videofaciliteit.

We hebben er niet minder geboeid om geluisterd. In beeldrijke taal en dicht bij het leven legde pastoor Tom uit wat het betekent een “volle “ of een “lege” mens te zijn (wees gerust: er bestaan ook half-volle mensen) op louter menselijk, psychologisch vlak.

Daarna gingen we een stapje verder. Want wat betekent het voor een christen een “volle” of nog beter een “vervulde” mens te zijn? Dat heeft te maken met de (ver)vulling die Jezus ons geeft door zijn Geest. Het vertrekt vanuit de ervaring onvoorwaardelijk bemind te zijn en voortdurend te mogen “tanken” van die bron van liefde…

In enkele gespreksrondes werkten we dan dit thema persoonlijk uit. “Op welke manier, waar en wanneer vervult Jezus mij?” deelden we met elkaar.

En waar het hart vol van is, loopt de mond van over: tijdens deze vastenperiode willen we het resultaat van onze gesprekken delen met iedereen in onze kerken.

Tijdens de eucharistieviering daarna baden we intens voor vrede in de wereld en in de harten van de mensen.

Een gezellige gedeelde maaltijd sloot deze zesde vier de zondag af.

Volgende keer komen we samen op 27 maart om 12 uur. Iedereen is welkom om eens te komen proeven van onze nieuwe gemeenschap!