God roept u

Het laatste weekend van april hebben we opnieuw roepingenzondag in onze kerken. We bidden dan vaak om priesterroepingen, later met veel warmte uitgebreid naar diakenroepingen, roepingen voor het religieuze leven én natuurlijk ook voor gelovige gezinnen…

Wat we misschien minder hebben benadrukt is de universele roeping van elke christen. God roept immers iedere mens om dichter bij te komen, om te leven vanuit de liefde en warmte van God en om verkondiger te zijn van het goede nieuws.

Wanneer mensen antwoord geven op die roepstem van God en samen gemeenschap vormen, vertellen over de genade van God en Zijn Zoon Jezus Christus, samen lief en leed delen en dragen, zorgzaam omgaan met medemens en planeet, samen bidden en vieren in de kerk… ontstaat de voedingsbodem waarin het zaad van nieuwe roepingen vruchtbare grond kan vinden.

Bidden we dus voor ieder van ons. Bidden we om open oren en ogen om Gods roep te herkennen en zo een gelovige gemeenschap te vormen waarin mensen die een bijzondere roeping krijgen zich gedragen weten. Bidden we opdat we eerst samen die gemeenschap mogen zijn die als een warme schoot kiemen van geloof kan laten groeien. Bidden we dat Gods Geest ons mag helpen uitzuiveren wat God van ieder van ons vraagt.