Een gemeenschap in solidariteit

Zondag 7 mei was in het Heilig Kruiskerk de kruispuntviering met FEMMA en KWB bedoeld voor alle parochiale verenigingen. ‘Gemeenschap en solidariteit’ was dan ook het centrale thema.

Fotoreeks onderaan het artikel

In de eerste lezing uit de Handelingen van de Apostelen hoorden we dat het aantal leerlingen sterk uitbreidde. De apostelen riepen die vele leerlingen bij hen samen en spraken hun bezorgdheid uit: ‘Wij kunnen toch niet al onze zorg aan jullie besteden en daardoor geen tijd hebben om het Woord te verkondigen?’ De leerlingen werden aangespoord zelf taken op te nemen zodat de apostelen zich konden blijven wijden aan het gebed en de verkondiging van het woord van God.

Ook wij worden geroepen om in onze gemeenschap verantwoordelijkheden op te nemen, ieder volgens zijn mogelijkheden en talenten. Dit moeten we doen in solidariteit, samen zorg dragend als gemeenschap.

In de voorbeden hebben we dan ook bijzonder gebeden voor onze verenigingen; dat zij mogen rekenen op de solidariteit van goede mensen. Dat de kernleden zich blijven inzetten en vreugde beleven aan hun taak. Wij hebben gebeden voor een samenleving die zich niet afsluit van mensen die anders zijn van toon en taal, van kleur en afkomst.

Met een bezinningstekst van Marinus van den Berg hebben we de viering afgesloten: ‘Bondgenoten zoek ik, vrienden en vriendinnen,

mensen die zich niet neerleggen bij onrecht en geweld

mensen die werken en hopen en bidden