Duizenden hoofdredacteurs [standpunt]

Overgenomen van Kerknet!

Hoofdredacteur van Kerk&Leven en Kerknet.be.

Naar aanleiding van Mediazondag werpt hoofdredacteur Koen Vlaeminck een bloemetje naar de vele vrijwilligers die de kerkelijke media mogelijk maken.

Precies honderd jaar geleden werd Franciscus van Sales (1567-1622) uitgeroepen tot patroonheilige van de katholieke journalisten. Dat gebeurde door paus Pius XI in de encycliek Rerum omnium perturbationem. In het Nederlands is dat: Alle verontrustende misstanden. Een uitnodigende titel is dat.

Franciscus van Sales was bisschop van Genève in het begin van de 17de eeuw. Dat waren woelige tijden, met heftige meningsverschillen en verhitte discussies met de calvinisten. Maar Franciscus van Sales liet zich opmerken door zijn zachtmoedige houding, menselijkheid en de bereidheid om geduldig de dialoog aan te gaan met iedereen, vooral met wie het niet met hem eens was. Mochten er sociale media hebben bestaan, dan had hij die online arena betreden met veel liefde en begrip in plaats van met gifpijlen en een harnas van cynisme.

De algoritmes van de sociale media hadden zijn tanden op hem stuk gebeten.

Paus Franciscus brengt Francicus van Sales in herinnering naar aanleiding van Mediazondag, op 21 mei: ‘Een van zijn overtuigingen was: Om goed te spreken, is het voldoende om goed lief te hebben. Daaruit blijkt dat voor hem communicatie nooit mag worden herleid tot iets kunstmatigs, tot een marketingstrategie, zoals we dat vandaag zouden noemen, maar eerder een weerspiegeling moet zijn van de ziel, het zichtbare oppervlak van een voor het oog onzichtbare kern van liefde.’

Je zou kunnen denken dat de encycliek en de pauselijke boodschap veraf staan van Mediazondag in Vlaanderen, van de aandacht voor de katholieke media, van ons eigen Kerk & Leven en Kerknet, maar dat is – gelukkig – niet zo. In Kerk & Leven van deze week word ik dan wel geïnterviewd als hoofdredacteur, maar vergis je niet: de échte hoofdredacteurs, dat zijn die vele duizenden vrijwilligers in parochies overal te lande.

Franciscus van Sales: patroonheilige van journalisten, schrijvers en de katholieke pers

Elke dag opnieuw bewijzen zij dat ze de boodschap van de paus, en de geest van Franciscus van Sales, in zich dragen.

Zij belichamen verbinding, gemeenschap, naastenliefde, empathie, menselijkheid, geloof. Het is wat ons – medewerkers en lezers – elke dag verbindt, middenin alle verontrustende misstanden die we ook vandaag kennen. Bedankt!

Koen Vlaminck schrijft regelmatig boeiende standpunten en meningen op Kerknet. Wil je meer van hem lezen? Klik HIER!