De pastorale eenheid H. Maria Magdalena in cijfers in 2022

Het team van de pastorale eenheid H. Maria Magdalena heeft momenteel zijn derde budgetjaar achter de rug. Binnen het team zijn er teamleden die de vier domeinen van de kerk opvolgen: gemeenschapsopbouw, liturgie, verkondiging en diakonie.

Koken kost natuurlijk geld en vermits het pastoraal team taken heeft overgenomen van de parochies, wordt elk jaar geld opgehaald bij de acht parochies. Dat was vorig jaar € 4.500. Toch hebben we vorig jaar meer uitgegeven dan dat. Dat komt omdat er ook andere bronnen zijn waar we een beroep op kunnen doen: de bijdrage van ouders bij de 1e communie en vormselwerking (die kostendekkend zijn), de giften van mensen die iets extra geven bij een abonnement op het parochieblad, giften bij vormingsactiviteiten, omhalingen bij huwelijken, inkomsten van de grot, enz.

Zo hadden we vorig jaar voor 8.250 euro kosten aan drukwerk waarvan we 5.500 euro hebben recupereren via de abonnementen van Kerk en Leven en via de deelname van de Kerkfabrieken in de kosten. We hebben voor ongeveer 4.000 euro aan vormings- en gemeenschapsactiviteiten gedaan en daarvan hebben we ongeveer 3.000 euro gerecupereerd via vrije giften en inschrijvingsgelden. We hebben 1.500 euro uitgegeven voor de inzet van vrijwilligers over de hele pastorale eenheid. Aan diaconie hebben we het meeste besteed. Dat was in totaal 13.500 euro waarvan 2.000 euro voor de speeltuin in Brazilië en de rest voor mensen uit onze omgeving. Dit hebben we gedeeltelijk kunnen bekostigen door omhalingen van huwelijken en door de kaarsenverkoop in de grot.

Ondertussen hebben we berekend dat ook voor het lopende jaar 2023, het vierde jaar, we maar 4.500 euro moeten ophalen bij de parochies (bij de start van de pastorale eenheid was dat nog 10.000 euro). Van de andere inkomstenbronnen verwachten we een zelfde evolutie als vorig jaar.

Wouter Verhaverbeke

Financieel en Materiaal Beheer PE H. Maria Magdalena