De Goede Week

“De jonge kerk vierde het Paasfeest op 1 dag, maar sinds de vierde eeuw ontstond het Paastriduüm van de gekruisigde, begraven en verrezen Heer. Deze driedaagse begint met de avondmaalviering van Witte Donderdag en eindigt met de vespers van Paaszondag. Later voegde men daar nog de intocht van Jezus in Jeruzalem aan toe, wat werd gevierd op de zondag voor Pasen (Palmzondag). Op die manier ontstond de Goede Week. Het voorvoegsel ‘goed’ vindt zijn oorsprong in het heil, ‘het goede’ dat aan alle mensen wordt toegezegd in het Paasmysterie van de Heer. Het was ook een week waarin aan Christenen werd gevraagd om goed te zijn voor elkaar, door bijvoorbeeld geen schulden terug te vorderen, … Andere benamingen voor deze week zijn ‘Stille Week’, ‘Grote Week’ of ‘Heilige Week’.” (prof. J. Lamberts)

Ook in onze pastorale eenheid vieren we de Goede Week. Zowel in de zondagkerk Heilig Kruis als in zondagkerk de Basiliek zijn er avonddiensten voor Witte Donderdag, Goede Vrijdag en de Paaswake (daarnaast is er nog een Witte Donderdag avondviering in Heilige Familie).

We nodigen u hartelijk uit de volledige Goede Week mee te maken. In deze week komen in geconcentreerde vorm alle facetten van ons christen zijn tot uiting. Het is de belangrijkste en meest intense week van het ganse liturgische jaar.

In de Paaswake op 8 april in de kerk van Heilig Kruis zal ook een jonge volwassene gedoopt en gevormd worden, een echte vreugde voor onze kerkgemeenschap.

Vieringen van de Goede Week en Pasen? Klik HIER!