Cultuurproject Dieseghem: KERSTCONCERT

In de aanloop naar Kerstmis brengt Flanders Boys Choir o.l.v. Dieter Van Handenhoven op dinsdag 7 december in de Sint-Lodewijkkerk te Mortsel de prachtige ‘Messe de Minuit  pour Noël’ van Marc-Antoine Charpentier (1643 –1704).  Organist Nicolas De Troyer begeleidt het koor op kistorgel. Verder op het programma kerstmuziek van Vlaamse kapelmeesters uit de barokperiode. Nobele onbekenden zoals Henricus Liberti, Petrus Hurtado en Franciscus Munninckx worden figuurlijk van onder het stof gehaald.  In de 17e eeuw kende het kerstlied in de Zuidelijke Nederlanden een enorme opleving en werden er heel wat nieuwe liederen gecomponeerd. Uit deze traditie van Cantiones Natalitiae komen de voor het concert geselecteerde kerstliederen. Het zijn werken van kapelmeesters, organisten en zangers die werkzaam waren aan de Antwerpse kloosters.
De wortels van het Flanders Boys Choir liggen in het Sint-Jozef-Klein-Seminarie van Sint-Niklaas.  In 1931 richt E.H. Gerard Van Durme er een koor op met jongens van het college. Hij noemt het ‘In Dulci Jubilo’ (IDJ). Het koor viert dit jaar dus zijn 90ste verjaardag. In 2016 veranderde de naam in ‘Flanders Boys Choir’ (FBC) en werd het koor nog meer een ambassadeur van de unieke klank van een knapenkoor. Dirigent Dieter Van Handenhoven, die als knaap nog deel uitmaakte van het koor, nam in 1993 het roer in handen. Dieter is een muzikale duizendpoot: naast talrijke concerten als solist op orgel en klavecimbel is hij een veelgevraagd continuospeler.
Nicolas De Troyer was meer dan tien jaar lang titularis-organist van de monumentale Sint-Pauluskerk te Antwerpen waarna Bart Rodyns, de muzikale adviseur van Cultuurproject Dieseghem, hem opvolgde. Eind 2019 werd Nicolas aangesteld als titularis-organist van de Sint-Baafskathedraal te Gent.

Praktisch
Dinsdag 7 december 2021 om 20u15 kerstconcert door Flanders Boys Choir in de St.-Lodewijkkerk (Osylei 74, Mortsel). Nadien napraten in ’t Centrum (Osylei 43).
Tickets:  €12 euro via neuriske@telenet.be,  tel: 03 2950204 of aan de kassa vóór het concert.
Giro BE59 0689 0002 4126.   De kaarten zijn niet genummerd: wie vroeg komt kiest uit de beste plaatsen.