CULTUURPROJECT DIESEGHEM Een schitterend koorconcert

Op de foto in het programmaboekje is een koor van 23 knapen en 21 mannen te zien. Het viel dan ook op toen bij het begin van het concert op 7 december 8 knapen en 13 mannen van het Flanders Boys Choir uit Sint-Niklaas uit de sacristie kwamen. De kleinere bezetting zal wel wat met corona te maken hebben. Maar het heeft niet geschaad aan de kwaliteit van de uitvoering. Meteen al in het Pijp op, pijp op met blij geschal, een grotendeels eenstemmig lied van Le Fèvre door de knapen viel de rijke en bijzonder homogene klank van het koor op. Dit werd bevestigd in drie volgende liederen van anonieme componisten uit de Spaanse Nederlanden.

Na die vier liederen volgde een werk van Joseph Bodin de Boismortier, een Frans componist die leefde van 1689 tot 1755. Volle barok dus. Het werk was La Case Dolce, 6ème gentillesse pour deux dessus et basse. Voor welke instrumenten het geschreven is is niet duidelijk, enkel dat er twee bovenstemmen zijn en een continuopartij, maar zoals Dieter van Handenhoven en Nicolas De Troyer het brachten op twee kleine orgels was het zeker te smaken.

De plat de résistence van het concert was de Messe de Minuit pour Noël van Marc-Antoine Charpentier (1643 – 1704). Deze Franse componist schreef de mis rond 1680 en. Ze behoort samen met zijn Te Deum tot zijn bekendste werken.

Het publiek was duidelijk bijzonder tevreden over dit concert door het Flanders Boys Choir onder leiding van Dieter van Handenhoven, die hen samen met Nicolas De Troyer begeleidde op twee kistorgels. Het applaus bleef zelfs doorlopen terwijl alle uitvoerders nog een geschenkje in Sinterklaasverpakking kregen. Het uitmuntende koor staat dan ook onder de leiding van niet zomaar iemand. Dieter van Handenhoven werkt regelmatig samen met ensembles zoals het Collegium Instrumentale Brugensis, Il Fondamento en Collegium Vocale Gent. Nicolas De Troyer is organist-titularis aan de Gentse Sint-Baafskathedraal en tot voor enkele jaren aan de Antwerpse Sint-Pauluskerk.