Vasten op weg naar Pasen

Door de vasten richting Pasen.
De Vasten is volop bezig. Misschien haalt u even de schouders op omdat dit immers een jaarlijkse gewoonte is.
Mag dit jaar toch een bijzondere roep klinken om inkeer. Een roepstem die iets vraagt op drie vlakken: omgang met jezelf, je medemens en God. Bij de inkeer en het stilstaan bij jezelf hoort ‘vasten’. De tijd dat de natuur met schaarste hielp bij het vasten is voorbij. Nu wordt het meer een eigen keuze om echt sober te gaan leven, 40 dagen lang, voldoende om echt te voelen wat het is om sober te leven.

Kies maar iets uit, het mag serieus zijn. Bij de medemens hoort in de vasten de roep om solidariteit.
We laten ons ook dit jaar inspireren door de projecten van Broederlijk Delen, maar misschien kloppen ook noden vlakbij bij u aan de deur.
Het derde spoor van de inkeer vraagt om gebed, de plek bij uitstek om te werken aan de relatie met God. Bidden is geen stress omdat je niet weet wat te zeggen, bidden is geen tijdverlies omdat het leven toch zo druk is, bidden is tijd maken voor je relatie met Jezus Christus en Zijn Hemelse Vader die ons gidst met Zijn Heilige Geest.
Tijdens de vasten volgen de catechumenen een intensieve voorbereiding op hun doopsel met Pasen, maar ook wij gedoopten krijgen een belangrijke vraag mee. Stel dat je niet gedoopt was, zou je er dan vandaag voor kiezen om gedoopt te worden? In de liturgie van het A jaar worden we verschillende zondagen na elkaar geconfronteerd
met verschillende aspecten van het doopsel en dan mag die vraag telkens weer klinken: zou je er ook vandaag voor kiezen om gedoopt te worden?
Nog één oproep: het gaat in de vasten om Pasen, ons allergrootste feest omdat we dan de overwinning van Gods liefde vieren, zelfs over de
dood heen. Die ongelooflijke grote boodschap neemt je mee doorheen de ganse Goede Week. Mag ik u warm uitnodigen om deel te nemen aan de drie grote diensten van de Goede Week: de instelling van de eucharistie op Witte Donderdag, het herdenken van het lijden en sterven van Jezus voor onze zonden op Goede Vrijdag en het vieren van
de verrijzenis in de Paaswake op de vooravond van Pasen.

De weg naar Pasen

11 maart 20 u.             Licht met de blindgeborene      Johannes XXIII H. Kruisstr 18

18 maart 20 u.            Opgewekt leven met Lazarus      Johannes XXIII H. Kruisstr 18

25 maart 20 u.           gezongen avondgebed      St.-Benedictuskerk Mortsel